بزرگترین مشکلات خودروهای برقی که باید قبل از خرید بدانید
قبل از ادامه مطالعه ادامه مطلب توجه کنید که مزایا و معایب ذکر شده برای تمامی کشورها ذکر شده است.لذا ممکن است برخی موارد در مورد ایران صدق نکند و موارد دیگری نیز میتوان به این لیست افزود.
اگر به خرید یک خودروی برقی فکر میکنید، اکنون زمان مناسبی برای این اقدام است. امروزه تمامی برندهای معتبر خودروسازی حداقل یک مدل خودروی الکتریکی را در مجموعه محصولات خود دارند.
علاوه بر این، دورانهایی که مسافت پیمایش این خودروها به اعداد پایین و غیرقابل قبول محدود میشد، به پایان رسیده است و اکنون برخی از اتومبیلهای الکتریکی میتوانند مسافت پیمایشی مشابه با خودروهای با موتور احتراق داخلی ارائه دهند.
بهطور کلی، این نوع خودروها مزایای زیادی نسبت به اتومبیلهای بنزینی دارند و شامل کلاسهای قیمتی و عملکردی متنوعی از جمله پیکاپ و سدانهای لوکس میشوند.
با این حال، گسترش خودروهای الکتریکی به معنای نادیده گرفتن معایب آنها نیست؛ زیرا برخی از مشکلات این خودروها هنوز بهطور کامل حل نشده و بسیاری از افراد را از خرید آنها بازمیدارد.
با این وجود، برخی افراد با وجود این مشکلات، همچنان خودروهای برقی را به مدلهای بنزینی ترجیح میدهند و با اطمینان آنها را خریداری میکنند. اما اگر قرار باشد که عموم مردم به این نوع اتومبیلها تمایل پیدا کنند، خودروسازان باید برای حل این مشکلات اقدام کنند.
در ادامه، به معرفی برخی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی پرداخته و هر یک را بهطور مختصر بررسی خواهیم کرد.
بزرگترین مشکلات خودروهای برقی چیستند؟
عدم وجود زیرساختهای مناسب برای شارژ این خودروها
یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی پیش روی تولیدکنندگان ، کمبود زیرساختهای لازم برای شارژ آنها میباشد.
جالب است بدانید که ایجاد شبکه سوخترسانی و پمپ بنزینهای فعلی در ایالات متحده تقریباً یک قرن زمان برده است. با این حال، اگر خودروهای برقی بخواهند به طور گستردهای مورد استفاده قرار گیرند، نیاز است که ظرف ده سال آینده شبکهای از ایستگاههای شارژ به اندازه شبکه سوخترسانی فسیلی ایجاد شود.
دولت ایالات متحده این نیاز را بهخوبی درک کرده و اقدامات مؤثری در این راستا انجام داده است. در سال ۲۰۲۲، این دولت بودجهای برای ساخت ۵۰۰ هزار شارژر الکتریکی جدید به تولیدکنندگان اختصاص داد. این شارژرها عمدتاً بر روی تجهیز مناطق دورافتاده و بیابانی تمرکز خواهند داشت.
در حال حاضر، وضعیت شارژرهای خودروهای برقی در ایالات متحده به گونهای است که خرید یک اتومبیل تمام الکتریکی در خارج از برخی ایالتها و مناطق کشور امکانپذیر نیست.
حتی ساکنان کلانشهرها نیز در زمینه شارژ خودروهای خود با چالشهایی مواجه هستند و گاهی اوقات با مشکلات ناشی از کمبود شارژر در نواحی نزدیک یا تعرفههای غیرمعمول روبرو میشوند.
بنابراین تا زمانی که ایستگاههای شارژ به طور گستردهای در دسترس نباشند، استفاده از خودروهای برقی با دشواریهایی همراه خواهد بود.
قیمت بالاتر
با وجود کاهش قیمتی که خودروهای برقی در ماههای اخیر تجربه کردهاند، این محصولات هنوز هم بهطور متوسط از اتومبیلهای بنزینی گرانتر هستند و این موضوع برای افرادی که دارای بودجه محدودی هستند، مانع بزرگی به شمار میآید.
طبق گزارشهای موجود، میانگین قیمت یک خودروی جدید در ایالات متحده در دسامبر ۲۰۲۲ به ۴۹۵۰۷ دلار رسیده است؛ در حالی که قیمت متوسط یک خودروی الکتریکی به ۶۱ هزار دلار میرسد.
علاوه بر این، کمبود شدید قطعات ناشی از پاندمی کرونا در چند سال اخیر موجب افزایش قیمت خودروهای برقی شده بود؛ بهطوری که برخی افراد ناچار به ترک کامل این بازار و روی آوردن به خودروهای بنزینی شدند.
یکی از عوامل مؤثر بر قیمت خودروهای برقی در سالهای اخیر، محدودیتهای تأمین قطعات این خودروها بوده که منجر به کاهش تیراژ تولید آنها گردیده است. در این شرایط، خودروسازان تمایل داشتند بیشتر بر روی مدلهایی با حاشیه سود بالاتر تمرکز کنند و این امر باعث شکلگیری صفهای طولانی انتظار برای مدلهای ارزانتر شده است.
بنابراین، بسیاری از افراد با درآمدهای ضعیف و متوسط عملاً از چرخه خرید این نوع خودروها خارج شدهاند.
مسافت پیمایش کم
یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی، نگرانیهایی است که در خصوص مسافت قابل پیمایش این نوع خودروها وجود دارد.
امروزه برخی از خودروهای برقی توانایی دارند که با یک بار شارژ باتری، مسافتی نزدیک به ۵۰۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) را طی کنند. با این حال، کمبود ایستگاههای شارژ و برخی مشکلات در سیستمهای اطلاعرسانی میزان شارژ باتری میتواند سفرهای طولانی را برای رانندگان به یک فرآیند پرخطر تبدیل کند.
به همین دلیل، بسیاری از افراد از خرید خودروهای برقی صرفنظر کرده و ترجیح میدهند از مدلهای بنزینی استفاده کنند.
بدیهی است که با توسعه زیرساختهای شارژ این خودروها و افزایش مسافت قابل پیمایش خودروهای الکتریکی، این مشکل به تدریج کاهش خواهد یافت. اما تا آن زمان، هنوز نمیتوان به گسترش گسترده خودروهای برقی امید چندانی داشت.
سیاستگذاران و تولیدکنندگان در سراسر جهان (به جز کشور ما) در حال تلاش برای حل این مشکل هستند. سرمایهگذاریهای قابل توجهی در زمینههای مختلفی از جمله زیرساختهای شارژ و فناوریهای مرتبط با باتری انجام شده است.
با این حال، به نظر میرسد برای رفع کامل نگرانیهای مربوط به پیمایش خودروهای برقی، نیاز به میلیاردها دلار سرمایهگذاری دیگر وجود دارد.
سرعت شارژ پایین
حتی اگر ایستگاههای شارژ خودروهای برقی به اندازه پمپ بنزینها گسترش یابند، یکی از چالشهای اصلی و تاثیرگذار، سرعت پایین شارژ این نوع خودروها خواهد بود.
در حال حاضر، انواع مختلفی از شارژرها برای خودروهای برقی در بازار موجود است که هر یک دارای ویژگیها و سرعت شارژ متفاوتی هستند. بهطوری که سریعترین آنها میتواند در مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه انرژی لازم برای پیمایش ۱۶۰ کیلومتر را تأمین کند.
با این حال، این زمان شارژ هنوز به مراتب بیشتر از زمان مورد نیاز برای سوختگیری خودروهای بنزینی است. همچنین، شارژرهای فوق سریع تجاری معمولاً قابلیت نصب در منازل را ندارند.
علاوه بر این، تمامی خودروهای برقی از یک نرخ شارژ ثابت پشتیبانی نمیکنند. بنابراین، بسته به مدل خودروی الکتریکی که دارید، ممکن است امکان استفاده از این شارژرهای سریع برای شما وجود نداشته باشد.
همچنین، فرآیند شارژ خودرو در ایستگاههای عمومی نیز چندان ساده نیست؛ زیرا هر یک از شبکههای اصلی ارائهدهنده خدمات شارژ نیاز به اپلیکیشنهای خاص خود برای پرداخت هزینه دارند. بنابراین، افرادی که از برندهای مختلف برای شارژ خودروهای خود استفاده میکنند، باید چندین اپلیکیشن مختلف را بر روی گوشی خود نصب کنند.
افت کیفیت باطری در گذر زمان
یکی دیگر از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی که خریداران هنگام انتخاب یک خودرو به آن توجه دارند، عمر و دوام باتری است.
با توجه به پیشرفتهای فناوری در تولید و فرآیندهای ساخت، خودروهای جدید نسبت به مدلهای قدیمیتر از کیفیت ساخت بالاتری برخوردارند و دوام بیشتری دارند. با این حال، یک سوال بزرگ در مورد اتومبیلهای الکتریکی وجود دارد که میتواند بر ارزش خرید آنها تأثیر بگذارد: «میزان کاهش عملکرد باتری این خودروها در طول زمان چقدر است؟»
دادههای موجود عمدتاً مربوط به محصولات تسلا هستند. بر اساس این اطلاعات، پیمایش مسافت بیش از ۳۲۰ هزار کیلومتر (۲۰۰ هزار مایل) تنها منجر به ۱۲ درصد کاهش در ظرفیت باتری در بلندمدت میشود.
این اطلاعات امیدوارکننده به نظر میرسند، اما نمایانگر وضعیت کلی خودروهای الکتریکی نیستند و ممکن است برای تمامی این اتومبیلها صدق نکنند.
وبسایت Autocar اخیراً گزارش داده است که برخی باتریها پس از از دست دادن ۳۰ درصد از ظرفیت ذخیرهسازی دائمی خود، به سرعت دچار افت کیفیت میشوند.
اگر این موضوع ثابت شود، میتواند تأثیر قابل توجهی بر بازار خودروهای الکتریکی دست دوم داشته باشد و فروش بسیاری از این محصولات، به ویژه آنهایی که از ابتدا مسافت کمتری را پیمودهاند، تحت تأثیر قرار گیرد.
تاثیر دما بر عملکرد خودروهای برقی
یکی از بزرگترین مشکلات خودروهای برقی که هنوز پاسخ مناسبی برای آن ارائه نشده، نحوه عملکرد این خودروها در شرایط دمایی بسیار پایین یا بسیار بالا است.
تحقیقات نشان میدهد که خودروهای الکتریکی در دماهای غیرمعمول عملکرد خوبی ندارند.
به عنوان نمونه، طبق گزارش وزارت انرژی ایالات متحده، مسافت پیمایش متوسط خودروهای الکتریکی با کاهش دما از ۲۵ به -۶ درجه سانتیگراد تقریباً ۴۱ درصد کاهش مییابد. در حالی که افت عملکرد خودروهای بنزینی در شرایط مشابه تنها ۱۵ درصد گزارش شده است.
کاهش ۴۱ درصدی مسافت پیمایش برای بسیاری از کاربران نگرانکننده است، به ویژه برای افرادی که در مناطق سردسیر زندگی میکنند.
علاوه بر این، نتایج تحقیقات دانشگاه آیداهو نشان میدهد که زمان شارژ خودروهای برقی در دماهای پایین به طور قابل توجهی افزایش مییابد.
برای مثال، یک شارژر سریع DCFC که در دمای ۲۵ درجه سانتیگراد ۸۰ درصد از باتری یک خودرو را شارژ میکند، در دمای صفر درجه تنها قادر به شارژ ۴۴ درصد از ظرفیت آن است.
در حال حاضر، راهحل مشخصی برای این مشکل وجود ندارد. اما اگر خودروسازان میخواهند که ساکنان مناطق شمالی کره زمین به محصولات آنها علاقهمند شوند، باید به هر نحوی این مشکلات را حل کنند.
بازیافت یا از بین بردن باتری ها
خودروهای الکتریکی در حال حاضر با استقبال بینظیری مواجه شده و فروش بسیار خوبی را تجربه میکنند. بر این اساس، میتوان پیشبینی کرد که در حدود ده تا پانزده سال آینده، با انبوهی از باتریهای خودروهای برقی که به پایان عمر خود رسیدهاند، روبرو خواهیم شد.
شایان ذکر است که بازیافت یا از بین بردن باتریهای لیتیوم یون خودروهای الکتریکی به هیچ وجه کار آسانی نیست! البته چندین استارتاپ تا کنون با هدف بازیابی عناصر موجود در این باتریها فعالیت میکنند. با این حال، عملکرد آنها در مقیاس وسیع هنوز به طور کامل پاسخگوی حجم بالای باتریهای آماده بازیافت نیست.
چالش اصلی در بازیافت باتریهای خودروهای الکتریکی این است که این باتریها به دلیل ملاحظات اقتصادی، به طور عمده به گونهای طراحی شدهاند که غیرقابل بازیافت باشند. بنابراین، باز کردن این باتریها و تجزیه آنها به اجزای تشکیلدهنده، فرآیندی نسبتاً پیچیده و دشوار است.
در حال حاضر، برخی از استارتاپهای جهانی با هدف بازیافت این باتریها به طور فعال در حال کار هستند. با این وجود، به وضوح نمیتوان انتظار داشت که این تلاشها برای حجم بسیار بالای باتریهای آماده بازیافت در سالهای آینده کافی باشد.
میزان آلایندگی
بزرگترین دلیل تمایل صنعت خودروسازی و جوامع مختلف به خودروهای برقی، کاهش آلایندگی آنها در مقایسه با خودروهای بنزینی است.
این موضوع تا حد زیادی صحیح است؛ زیرا این خودروها بهطور مستقیم هیچ نوع آلودگی خاصی تولید نمیکنند. با این حال، اگر به این خودروها بهعنوان محصولاتی کاملاً پاک نگاه کنیم، بخشی از واقعیت را نادیده گرفتهایم!
در سال ۲۰۲۲، گاز طبیعی بهعنوان مهمترین منبع تأمین برق در جهان شناخته شد که بهطور متوسط، ۴۰ درصد از برق جهانی را تأمین کرده است. همچنین زغالسنگ با تولید ۱۸ درصد از برق مورد نیاز جهان، دیگر منبع تولید الکتریسیته به شمار میرود.
از سوی دیگر، نیروگاههای هستهای نیز بهعنوان دومین منبع بزرگ تولید برق در دنیا شناخته میشوند که با وجود عدم تولید آلودگی مشابه سوختهای فسیلی، همواره طبیعت و انسان را در معرض خطر زبالههای اتمی قرار میدهند.
بر اساس گزارشهای موجود، تنها ۲۲ درصد از برق کره زمین از منابع تجدیدپذیر تأمین میشود. بنابراین، بخش عمدهای از برق مورد نیاز برای عملکرد خودروهای الکتریکی از طریق سوختهای تجزیهناپذیر تأمین میگردد.
در نتیجه، مسأله آلودگی غیرمستقیم هوا ناشی از خودروهای برقی، یکی از مشکلات مهمی است که توجه بسیاری از فعالان محیط زیست را به خود جلب کرده است.
بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در حال حاضر بهطور بالقوه قادر به تأمین تمامی نیازهای برق خود از منابع تجدیدپذیر هستند. با این حال، زیرساختهای لازم برای بهرهبرداری از این منابع هنوز در بسیاری از کشورها فراهم نشده است. بنابراین، تا زمانی که سرمایهگذاریهای قابل توجهی در زمینه تأمین برق از منابع تجدیدپذیر صورت نگیرد، خودروهای الکتریکی همچنان تأثیر غیرمستقیم قابل توجهی بر آلودگی هوا خواهند داشت.
مواد اولیه تولید باطری های خودرو برقی
لیتیوم و کبالت به عنوان دو عنصر اساسی در تولید باتریهای خودروهای الکتریکی شناخته میشوند. در سالهای اخیر، با توجه به تمایل فزاینده جوامع به استفاده از این نوع خودروها، شاهد افزایش چشمگیری در معادن و منابع استخراج این عناصر در سطح جهانی بودهایم.
معادن لیتیوم عمدتاً در چین و برخی مناطق آفریقای جنوبی قرار دارند. با این حال، کشورهایی نظیر آلمان و هند نیز به زودی به استخراج این فلز با ارزش و استراتژیک خواهند پرداخت.
تحقیقات اخیر دانشمندان دانشگاه وسترن استرالیا بر روی تأثیرات زیستمحیطی لیتیوم بر موجودات زنده متمرکز شده و نشاندهنده وجود آلودگی لیتیوم در گیاهان و حیوانات مناطق اطراف معادن است.
با این حال، این مطالعات هنوز نتوانستهاند تأثیر منفی لیتیوم بر بافتهای زنده را بهطور دقیق شناسایی کنند.
بهطور مشابه، خاکهای آلوده به کبالت نیز میتوانند برای موجودات زنده خطرناک باشند، هرچند که ابعاد این خطر هنوز بهطور کامل مشخص نشده است.
با گسترش استفاده از خودروهای برقی در نقاط مختلف جهان، خطرات ناشی از آلودگی منابع و انسانها به واسطه فلزاتی مانند لیتیوم و کبالت از جمله مسائلی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد.
خودروهای برقی، هزینه بالای تعمیرات
یکی دیگر از چالشهای اساسی خودروهای برقی، هزینههای بالای تعمیرات آنهاست که بخش عمدهای از این هزینهها به تعویض باتری مربوط میشود.
این موضوع نگرانیهای زیادی را برای شرکتهای بیمه ایجاد کرده است؛ زیرا حتی کوچکترین آسیب به باتری خودروهای برقی معمولاً نیاز به تعویض کامل آنها دارد و این امر هزینههای سنگینی را به این شرکتها تحمیل میکند.
البته دشواری تعمیر باتری خودروهای الکتریکی بسته به برند آنها متفاوت است. به عنوان مثال، طبق گزارش کارشناسان، تعمیر باتری خودروی تسلا مدل Y تقریباً غیرممکن است؛ زیرا طراحی و نحوه قرارگیری باتری در این خودرو به شدت خاص و پیچیده است.
این موضوع همچنین موجب افزایش هزینه بیمه این خودروها و در نتیجه افزایش قیمت و هزینههای نگهداری و تعمیر آنها میشود و تمایل عمومی به خرید این نوع خودروها را کاهش میدهد.
علاوه بر این، مالکان خودروهای برقی قدیمیتر نیز از جمله افرادی هستند که ممکن است در این زمینه با خسارات زیادی مواجه شوند.
به عنوان مثال، در صورت آسیب دیدن باتری یک خودروی الکتریکی با طراحی پیچیده، هزینه تعویض آن میتواند بسیار سنگین باشد. از سوی دیگر، در صورت عدم تعویض یا تعمیر باتری، کل خودرو غیرقابل استفاده خواهد شد.
با این حال، باید توجه داشت که خودروهای برقی به طور کلی محصولاتی بادوام و با کیفیت هستند.
مشاهده ویدئو در آپارات:
بزرگترین مشکلات در استفاده از خودرو برقی